پل تاریخی دختر کرج در کنار قلعه صمصام یکی از دیدنی های این شهر است که در کنار رودخانه کرج قرار دارد. این پل زیبا محلی برای یک گشت و گذار روزانه است.

پل دختر كرج

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌ روستاهای اطراف جاده چالوس از جاذبه هایی است که می توانید از آنها هم بازدید کنید.

پل دختر(خاتون)

نشانی: آزادراه تهران-کرج، پل کرج

چطور برویم: در آزادراه تهران-کرج به سمت جاده چالوس بروید، در ابتدای جاده حوالی رودخانه کرج و کنار قلعه صمصام، پل دختر را مشاهده می‌کنید.

قدمت: سلجوقیان

امکانات: رستوران، کافه، سرویس بهداشتی

جاذبه‌های اطراف: رودخانه کرج، جاده چالوس، بوستان شهید چمران

معرفی: این پل که روی رودخانه کرج ساخته شد و روزگاری ری و قزوین را به یکدیگر متصل می‌کرد، حالا مقصد گردشگری تاریخی برای عموم محسوب می‌شود.

یادگار زبیده خاتون

حمدالله مستوفی، از رودخانه کرج و پلی با یک طاق به نام پل خاتون یاد می‌کند که به نام زبیده خاتون، همسر محبوب هارون‌الرشید، نامگذاری شده ‌است. زبیده خاتون بناهای بسیاری در راه حج (خراسان به مکه) ساخت. با این حال برخی آن را مربوط به دوره سلجوقیان در سده‌های پنجم و ششم هجری می‌دانند. پل دختر ۲۵اسفند سال ۱۳۷۹در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. «اوژن فلاندن» نویسنده و نقاش فرانسوی سال ۱۸۴۰میلادی در سفرنامه سیاح از اینجا یادکرده است.

گردش نیم روزی

هنگام بازدید از پل تاریخی دختر حتما وسایل یک گشت وگذار نیم‌روزی را با خودتان ببرید تا بتوانید هنگام تماشای این پل تاریخی و اطرافش حسابی خوش ‌بگذارنید. این پل ۲ دهانه دارد که دهانه بزرگ‌ترش به شکل کمان نیم‌دایره اجرا شده وکمان دهانه‌های طبقه دوم به شکل جناغی است. این دهانه‌ها محلی برای استراحت و اتراق به شمار می‌آیند. در اطراف این پل تاریخی هم جاذبه‌های متعددی وجود دارد. جاده چهارفصل چالوس و روستاهای اطراف آن از مقاصد گردشگری‌های نیم‌روزه هستند. بوستان شهید چمران کرج هم یکی دیگر از همسایه‌های اینجا و از بوستان‌های بزرگی است که فرش گل آن معروف است. قلعه صمصام یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف این پل محسوب می‌شود که در دوره مشروطه بنا شده است.

احتیاط کنید

اطراف رودخانه کرج نیز محل خوبی برای گردش یک روزی است. اما حواس‌تان باشد که در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان وبه‌طورکلی هنگام بارندگی‌ها احتمال طغیان رود وجود دارد، پس اگر قصد چادر زدن یا استراحت در اطراف اینجا را دارید حتما به هشدارهای هواشناسی توجه کنید.

کد خبر 858585
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
    5 1
    ویرانه ای به جا مانده از بی تدبیری مسئولان شهری که با گذشت چند سال از ریزش پل هنوز نتوانسته یا نخواسته اند که مرمت شود ولذا محل تجمع معتادان شده
  • جعفر کوه زاده IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    1 0
    پل دختر در زمره پل های ساسانی است نه سلجوقی
  • رضا IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    1 0
    اصلا امنیت نداره پاتوق کارتن خابها ومعتادهاست